7 tegn på at du skal have tjekket dine bremser

Man kan vænne sig til meget, OGSÅ at ens bremser tager lidt længere tid, om at standse bilen. Men det er en farlig tilvænning. Skal man lave en nødopbremsning, er man glad for hver centimeter, der bliver taget af bremselængden.

Så hvis du lægger mærke til ændringer i hvordan dine bremser reagerer eller lyder, bør du altid kontakte din mekaniker, så han kan vurdere om det er noget, der skal kigges nærmere på.

7 TEGN PÅ AT DINE BREMSER IKKE VIRKER OPTIMALT

Vi har lavet en oversigt over de 7 vigtigste tegn på, at du skal have tjekket dine bremser. Og hvis du kan nikke genkendende til bare ét af punkterne, så skal du have bilen forbi dit autoværksted i en fart!

 

  1. Bremserne larmer, når du drejer. Det kan være tegn på at bremsekaliberen ikke sidder som den skal i forhold til bremseskiven.

  2. Skurrende lyde, når du bremser. Hvis du er heldig, er det bare en smule rust, der er blevet dannet siden sidste køretur. Rusten slides af ved opbremsning, så hvis lyden forsvinder efter nogle opbremsninger, var det bare det. Fortsætter de skurrende lyde, er det afsted til værkstedet.

  3. Bilen trækker til siden, når du bremser. Dette er tegn på, at bremseklodserne er slidt skæve.

  4. Blød pedal - bremsepedalen rører næsten gulvet, før bremserne virker. Bremsepedalen må kun kunne trædes halvt ned. Kan pedalen trædes i bund, mangler dit bremsesystem bremsevæske, og du må ikke køre videre.

  5. Bremsepedalen må ikke synke, når den holdes nedtrådt. Igen risikerer du, at der er en utæthed i bremsesystemet, så bremsevæsken kan sive ud.

  6. Hård pedal - pedalen er hård at træde ned. Her tyder det på, at bremseforstærkeren er gået. Som navnet antyder, hjælper den dig med at bremse. Uden den, skal du bruge mange flere kræfter på, at træde pedalen ned.

  7. Pedalen vibrerer eller pulserer under normal bremsning. Her kan det være en ABS ring, der er rustet eller knækket, og skal skiftes.

 

SPAR PÅ BREMSERNE

Din køre stil har meget at sige, når det kommer til, hvor tit dine bremser skal udskiftes.

Prøv at tænke lidt over om du tit får lavet nogle hårde opbremsninger fra høj fart?

Venter du f.eks. med at tage farten af og træde på bremsen til sidste øjeblik inden et lyskryds?

Gør du det, får du væsentligt kortere imellem bremseskiftene, da de hårde opbremsninger slider meget mere på bremseskiverne, frem for når du sænker farten i god tid og laver bløde opbremsninger – derfor lyder rådet; vær forudseende, og slip speederen i god tid.

 

Lad endelig motorbremsen arbejde for dig, så du undgår langvarige opbremsninger, f.eks. ned ad en bakke, ved en frakørsel eller i vejsving. Gear i stedet ned og brug motorbremsen. Slip speederen og træd ikke koblingen ned, før det er nødvendigt, så du bruger motorbremsen mest muligt.

 

Husk altid sikkerheden frem for alt. Selvom der kan gå sport i, at se hvor lidt man kan nøjes med at bruge bremsen, skal man selvfølgelig altid bruge bremsen i tide, og når der er brug for den.

 

TAG DIG I AGT FOR RUSTRØDE BREMSESKIVER

Ulempen ved at spare på bremserne, er at de kan ruste op. Allerede efter en fugtig nat, vil skiverne have lidt overfladerust på sig. Overfladerusten er i sig selv ikke et problem, da det let slides af ved opbremsninger. MEN kommer bilen ikke ud at køre hver dag, så vil rusten efterhånden bygge sig op, og når man så sparer på bremserne, når man kører, så risikerer man altså, at bremserne ruster helt op, og skal skiftes, inden de overhovedet er slidt ned.

Derfor skal du sørge for at motionere dine bremser fra tid til anden i form af et par hårde opbremsninger, så alt flyverust bliver slidt af bremsedelene. Det skal naturligvis gøres på steder, hvor det ikke er til gene for den øvrige trafik.

De hårde opbremsninger forebygger desuden, at kaliberen sætter sig fast.

 

Konklusionen er at du generelt bør spare på brugen af bremserne, men sørge for at lave en hård opbremsning en gang imellem. Holder bilen stille i nogle dage, kan det være nødvendigt, at bremse hårdt et par gange, for at al rusten slides væk.

 

Har du alufælge på, kan du se direkte ind på bremseskiven og få en idé om, hvor hårdt dine skiver er medtaget af rust.

 
Seneste nyheder
7 tegn på at du skal have tjekket dine bremser
07-12-2020

Nogle ting her i livet SKAL bare virke uden noget som helst bøvl. Det gælder for computeren og print…

Læs mere
Sådan undgår du fastfrosne bildøre
03-12-2020

Tip & tricks

Læs mere
Dæk fra Kina overrasker positivt
03-12-2020

Kvalitetsdæk fra Kina findes faktisk! Landsail overrasker i test!

Læs mere